Reč urednika
ZNANJEM DO USPEHA
Karakteristična oznaka vemena u kojem živimo su brze promene.
Osnovna promena koja obeležava savremene uslove privređivanja je globalizacija svetske privrede, i kao takva predstavlja pravi izazov liderstvu i
menadžmentu. Globalizaciju karakteriše uklanjanje prepreka sa nacionalnih tržišta, kao i mogućnost poslovanja u više zemalja. Osnovni principi na
kojima se grade temelji konkurentnosti u uslovima globalizacije su promene, prilagođavanje novonastalim situacijama i uvažavanje promena. U uslovima
globalizacije, organizacije moraju posedovati izuzetnu fleksibilnost, koja će im obezbediti brzo prilagođavanje i reagovanje na nastale promene, kao
i sposobnost da i na svojim, i na iskustvima drugih uče. Analizom dosadašnjih istraživanja kao i radova sa prethodnih osam konferencija dolazimo do
zaključka da u današnjim uslovima sposobnost kojom pojedinci i organizacije proizvode i savladavaju nova znanja postaje ključna komparativna prednost.
Sposobnost organizacije ili pojedinca da prepoznaje svoje šanse i postaje izvor novih kreativnih ideja, da menja svoju okolinu predstavlja učenje
radi stvaranja.
U konkurentnoj globalnoj ekonomiji, jedini izvor stalne konkurentske prednosti predstavljaće ljudi u organizaciji, zato što ostali faktori proizvodnje
(tehnologija, kapital, informacije), mogu biti kopirani.
Moderne organizacije iz tih razloga moraju posebnu pažnju da obrate na
upravo na ovaj resurs kojim se obezbeđuje kontrola i nad ostalim resursima. U sve dinamičnijim uslovima, tokovi globalizacije zahtevaju da organizacije
kontinuirano ulažu u ljudske resurse koji predstavljaju osnov opstanka i razvoja. Uspešnost organizacija u takvim okolnostima prvenstveno zavisi od
ljudi, budući da svojim kvalitetom znanjem i ponašanjem, ljudi čine osnovni faktor uspeha organizacije. Liderstvo, odnosno upravljanje znanjem postaje
najznačajnija funkcija savremenog menadžmenta kao i osnovni faktor uspešnosti savremene organizacije. Stoga i ove godine, po deveti put, autori 83 rada
koji su našli mesto u ovom zborniku govore o upravljanju znanjem sa najrazličitijih aspekata – od emocionalne inteligencije u biznisu, preko
teorije sistema, upravljanja promenama, uloge medija u društvu i biznisu, IKT i njihove implementacije u organizacije, pa sve do liderstva, preduzetništva
i upravljanja stresom. Nadamo se da će i ovaj Zbornik, svojim magičnim brojem 9, dati neka, toliko potrebna rešenja i odgovore za privredne probleme
sa kojima se svakodnevno srećemo.
Cilj i predmet konferencije
Fakultet za menadžment iz Novog Sada organizuje 9. Međunarodnu naučno-stručnu konferenciju “Na putu ka dobu znanja”. Karakteristike prethodnih
konferencija: broj učesnika raste iz godine u godinu, sve je više radova i zbornici su sve deblji, sve je više učesnika iz privrede, radovi su sve
konkretniji, i sve češće su rezultat praktične primene koncepata upravljanja znanjem u firmama, a sve manje čisto teorijska razmatranja. Dakle, možemo
biti zadovoljni, jer je očigledno da smo uspeli da damo doprinos početku primene koncepata upravljanja znanjem u firmama, da smo uspeli u misiji
animiranja naučne i stručne javnosti za polazak na put ka dobu znanja. Na nama i Vama je sada zadatak da pokušamo zajednički da osmislimo kako da ovaj
proces ubrzamo, a pokret omasovimo i osnažimo, u cilju osposobljavanja naše privrede za uspešno uključivanje u procese globalizacije i tržišno poslovanje
u novim uslovima.
Upravljanje znanjem nam omogućuje da naučimo kako:
- da se nosimo sa poslovnim rizicima,
- da osmislimo prave proizvode,
- da motivišemo ljude, i, najvažnije,
- da zadovoljimo klijente.
Upravljanje znanjem nam pomaže da razmišljamo o efektivnosti (raditi prave stvari) i efikasnosti (te prave stvari raditi na pravi način). Ono nas tera
da razmišljamo o poslovnim procesima u kojima učestvujemo i da ih menjamo u cilju postizanja boljih poslovnih performansi (cena, kvalitet, rokovi
isporuke, stepen zadovoljstva kupca). Koje su prepreke uspešnoj primeni inicijativa za upravljanje znanjem u našim uslovima? Možemo li koristiti
iskustva uspešnih, i upravljajući znanjem u našim firmama popraviti poslovne performanse za ceo red veličina, odnosno dostići uspešne? Da li smo spremni
za primenu ovakvih, multidisciplinarnih pristupa u našoj poslovnoj praksi?
Korisne Internet adrese
Fakultet za menadžment
Visoka škola strukovnih studija za menadžment i poslovne komunikacije
Turistička organizacija opštine Sremski Karlovci
Turistička organizacija opštine Sremski Karlovci - Korisne adrese
Grad Novi Sad - zvanična prezentacija
Turistička organizacija grada Novog Sada
Tema konferencije
Tek smo napravili početne korake na našem putu ka dobu znanja. Zato smatramo da je opravdano da tema savetovanja ostane, u osnovi, ista kao i prethodnih
godina:
Znanje je informacija koja menja nešto ili nekoga – ili tako što postaje osnova za neko delovanje, ili, pak, čineći osobu (ili organizaciju) sposobnom za
drugačije ili efikasnije delovanje. Upotreba znanja u uslovima kada ono zastareva za svega nekoliko godina, ima smisla samo ako firme ovladaju sposobnošću
stvaranja i primene novog znanja koje omogućuje održavanje konkurentnosti kroz inovativnost, kreativnost i visoku organizacionu radnu sposobnost.
Da bi firma mogla prepoznati i uspešno sprovesti inicijative za upravljanje znanjem neophodno je izgraditi odgovarajuću kulturu organizacije. Kako od
organizacija klasičnog industrijskog tipa, stvoriti “organizacije koje uče”? Kako podstaći i povećati inovativnost i kreativnost? Kako motivisati ljude da
stvaraju preko potrebna, nova radna znanja? Na koji način se uvećava organizacijsko znanje? Može li upravljanje znanjem povećati fleksibilnost u
poslovanju, obezbediti da budemo u stanju na pravi način da zadovoljimo potrebe kupaca? Kako kroz inicijative za upravljanje znanjem "višak radne snage" videti
kao "manjak poslova" i zatim stvarati nove poslove, nove poslovne procese, nova radna mesta, novu vrednost za kupca?
GENERALNI POKROVITELJI KONFERENCIJE
Pokrajinski sekretarijat za nauku i tehnološki razvoj
Bibliografski podaci Zbornika rezimea